مطالب اخیر

مراحل ترخیص کالا از گمرک از صفر تا صد

ترخیص کالا از گمرک از مهم‌ترین مراحل واردات و صادرت به شمار آمده و انجام آن مراحل گوناگونی را شامل می‌شود، که در این مطلب به طور کامل به آن می پردازیم.

ترخیص کالا از گمرک از مهم‌ترین مراحل واردات و صادرت به شمار آمده و انجام آن مراحل گوناگونی را شامل می‌شود. شناخت مراحل ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای هر تاجر و بازرگانی لازم و ضروری است. اما به دلیل تخصصی بودن و پیچیدگی‌های این مراحل بهتر است انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک به ترخیص کاران حرفه‌ای یا شرکت‌های فعال در این زمینه واگذار شود. 

چنین شرکت‌هایی علاوه بر این که با قوانین گمرکی آشنایی دارند، مراحل ترخیص کالا را بارها و بارها انجام داده‌اند و تجربه کافی در این زمینه دارند، بنابراین با سپردن فرایند ترخیص کالا به این شرکت‌ها علاوه بر صرفه جویی در زمان می‌توانید در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی نمایید. 

پست بین المللی پی اس پی اکسپرس یکی از بهترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. این شرکت با داشتن ریل اختصاصی در گمرک فرودگاه امام خمینی و متخصصان باتجربه، به صورت یک روزه بارهای مشتریان را از این گمرک ترخیص می‌نماید. 

 

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین مراحل تجارت بین المللی می‌باشد. بر اساس قانون امور گمرکی ترخیص کالا از گمرک به معنی خروج کالا از اماکن گمرکی پس از انجام تشریفات گمرکی است. 

به طور کلی ترخیص کالا به معنی انجام مجموعه‌ای از اقدامات برای خارج کردن کالا از گمرک می‌باشد. انجام این اقدامات معمولا توسط صاحب کالا یا نماینده وی صورت می‌گیرد. 

برای ترخیص کالا از گمرک باید مراحل گوناگونی سپری شده و اسناد و مدارک لازم ارائه گردد. از آنجایی که انجام مراحل ترخیص کالا پیچیده و زمان بر است و نیاز به آشنایی کامل با این پروسه دارد، معمولا انجام این مراحل به فردی با نام ترخیص کار یا شرکت ترخیص کالا از گمرک سپرده می‌شود. 

مراحل ترخیص کالا از گمرک

به طور کلی ترخیص کالا از گمرک شامل سپری کردن چندین مرحله و ارائه مدارکی می‌باشد، که در ادامه مطلب به طور مفصل با این مراحل آشنا می‌شویم. 

1-ثبت اطلاعات و اظهار در سامانه EPL

اولین مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک، ثبت سفارش و تکمیل اظهارنامه و اطلاعات کالا در سامانه EPL است. انجام این مرحله به صورت آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری به گمرک نمی‌باشد. 
بر اساس دستورالعمل سایت رسمی گمرک، برای ترخیص کالا ارائه اظهارنامه و اطلاعات مربوط به کالا لازم و ضروری می‌باشد. 

برخی از مدارک لازم جهت ارائه در این مرحله عبارتند از: گواهی مبدا، پیش فاکتور، بارنامه، مجوزهای قانونی( در صورت نیاز)، پکینگ لیست و غیره. 

توجه داشته باشید که تکمیل اطلاعات و اظهارنامه نیاز به دقت بالایی دارد. بنابراین در تکمیل اطلاعات دقت لازم را داشته و برای جلوگیری از بروز مشکل در سایر مراحل ترخیص، بدون اشتباه اطلاعات لازم را تکمیل نمایید.

2- احراز هویت

در این مرحله اسناد و مدارک ارائه شده توسط کارشناسان گمرک مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت تایید اسناد، یک شماره تحت عنوان شماره ثبت یا کوتاژ به شما اختصاص داده می‌شود. 

ارائه شماره کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه رسمیت پیدا کرده و جز اسناد گمرکی می‌شود. 

در تمامی مراحل ترخیص کالا این شماره مورد نیاز می‌باشد و از طریق آن می‌توانید مراحل ترخیص کالا را پیگیری نمایید، 

3- کنترل کالا و تعیین مسیر گمرکی

کنترل کالا یکی از مهم‌ترین مراحل برای ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. در فرایند ترخیص، کالاها برای ارزیابی و بررسی در یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز قرار می‌گیرند که به این مسیرها، مسیرهای گمرکی گفته می‌شود.

قرار گرفتن در مسیر سبز گمرکی به این معناست که کالا نیازی به بازدید و دریافت مجوز خاصی نداشته و ترخیص آن نیز زمانبر نمی‌باشد. 

قرار گرفتن در مسیر زرد گمرکی به این معناست که کالا برای تایید نهایی به آزمایش نیاز داشته و استانداردی بودن آن بایستی مورد تایید قرار گیرد. البته این موضوع به معنی ارزیابی فیزیکی کالا و بازدید آن نبوده و تنها اسناد مربوطه از نظر تعداد و ارزش مورد بررسی قرار می‌گیرند. ترخیص کالا در این مسیر به مدت زمان بیشتری در مقایسه با مسیر سبز نیاز دارد.

کالاهایی که در مسیر قرمز گمرکی قرار می‌گیرند نسبت به دیگر مسیرها دیرتر ترخیص می‌شوند و به دو صورت اسنادی و فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 تعیین مسیر گمرکی به عوامل گوناگونی وابسته است که در مقاله دیگری با عنوان “مسیر گمرکی چیست” به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر پس خواندن این مطلب این مقاله را نیز مطالعه نمایید. 

4-اخذ مجوزهای لازم 

در صورتی که کالا برای ترخیص نیاز به مجوز و مدارک خاصی از قبیل: مجوز بهداشت، استاندارد، جهاد، مالیات و غیره داشته باشد، در این مرحله مدارک لازم باید ارائه گرد.

5- صندوق و صدور سند ترخیص 

پس از بررسی اسناد و اظهارنامه و تایید نهایی آنها از طرف گمرک، لازم است هزینه‌های مربوطه پرداخت گردد. 

صدور پروانه گمرکی به صورت مجازی و بررسی عملیات حسابداری از جمله وظایف واحد صندوق می‌باشد. 

در گذشته پروانه سبز یا جواز سبز گمرکی به صورت فیزیکی صادر می‌شد، اما امروزه این پروانه به صورت آنلاین صادر شده و ارائه پرینت آن جهت ترخیص کالا از گمرک کافیست.

6-بارگیری و خروج کالا از گمرک

در صورت انجام صحیح این مراحل، صاحب کالا می‌تواند با ارائه رسید پروانه به درب خروج مراجعه نماید. در این مرحله ممکن است به صورت رندوم ارزیابی مجدد بر روی محموله‌ها صورت گیرد. همچنین مندرجات ذکر شده در رسید پروانه در سیستم و دفتر درب خروج ثبت می‌شود و پشت رسید الکترونیکی مهر شده و مجوز بارگیری صادر می‌شود و کالا آماده خروج از گمرک می‌شود.